Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?

Centrum prasowe DZP.

Sukcesja i ekspansja: od lokalnej firmy do globalnego koncernu

13.11.2017

Autorzy:
Robert Niczyporuk

Ekspansja eksportowa jest dla polskich firm rolno-spożywczych drogą do rozwoju, a źródłami sukcesów eksportowych są m.in. konsolidacja, akwizycje i inwestycje. Konsolidacja w segmentach rozdrobnionych jest oczekiwana, ale musi mieć cel. Istotna jest też sukcesja w firmach rodzinnych i choć to nadal temat tabu i proces złożony, to sukces jest możliwy – to wnioski z debaty "Sukcesja i ekspansja: droga od lokalnej firmy do globalnego koncernu", w której wziął udział Robert Niczyporuk, partner w kancelarii DZP (Praktyka Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć).

Piotr Grauer,  dyrektor w zespole fuzji i przejęć w firmie doradczej KPMG, rozpoczynając debatę prezentacją raportu KPMG "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce" mówił, że ekspansja eksportowa jest dla polskich firm rolno-spożywczych drogą do rozwoju, a ponad polowa badanych firm jest zadowolona z sukcesu eksportowego jaki odniosła. Eksport to też droga do wyższych marż i wyższej rentowności

- Powody dla jakich firmy rozpoczynają eksport to przede wszystkim zainteresowanie ze strony zagranicznych kontrahentów, a także to, że rentowność jest bardziej atrakcyjna niż na rynku krajowym. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, a marże coraz niższe, więc coraz więcej firm decyduje się na wzrost poprzez eksport - mówił Piotr Grauer prezentując raport KPMG.

- Co piąta firma zadeklarowała, że w ciągu najbliższych pięciu lat rozważa akwizycje jako formę ekspansji eksportowej, a wśród powodów znajdują się: poszukiwanie rynków surowcowych, poszukiwanie nowego zakładu, poszukiwanie lokalnej marki czy lokalnej sieci dystrybucji.  Ponad połowa firm jest zadowolona z sukcesu eksportowego jaki odniosła, a wśród czynników sukcesu wymieniają jakość oferowanego produktu i zaufanie jakim obdarzają produkty kontrahenci zagraniczni – dodał.

Mówił też, że wśród wyzwań i ryzyk firmy wymieniają na pierwszym miejscu ryzyko walutowe, a ponadto wymieniają takie bariery w innych krajach jak np. brak stabilizacji politycznej czy gospodarczej, a także szereg barier o charakterze regulacyjnym czy biurokratycznym.

KPMG przeprowadziła rozmowy z 110 firmami - w połowie z tych firm eksport stanowi ponad 25 proc przychodów.

Piotr Grauer podkreślał, że od 2010 roku polski eksport rolno-spożywczy wzrósł dwukrotnie z 13 mld euro do ponad 24 mld euro, a nadwyżka eksportu nad importem wynosi 7 mld euro.

Z raportu KPMG "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce" wynika też, że głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich firm są kraje Unii Europejskiej – 80 proc., z czego do Niemiec ponad 20 proc. Coraz bardziej interesujące są zaś rynki pozaunijne – ponad 5 proc. jest wysyłane na Bliski Wschód i Afryki Północnej.

Pełna relacja jest dostępna na stronie http://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/x-frsih-sukcesja-i-ekspansja-droga-od-lokalnej-firmy-do-globalnego-koncernu-pelna-relacja-galeria-zdjec,151493.html

Źródło: www.rynekspozywczy.pl, 13 listopada 2017